Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

 

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

 

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

 

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

 

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

 

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

 

 

 

Close

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

 

 

 

 

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

 

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.

 

 

 

Szukaj

Partnerzy serwisu

Partnerzy serwisu

pixabay

Nie daj się fake newsom!

Walka o prawdę jest bardzo trudna! W internecie znajdziemy dziś niemal wszystko, stąd jest tam także mnóstwo poradników serwujących zasady, których przestrzeganie ma uchronić nas od stania się ofiarą manipulacji. Niestety autorzy tych poradników, którzy uczciwie traktują opisywany temat przyznają jednocześnie, że tak naprawdę nie ma żadnego pewnego sposobu na odróżnienie co jest, a co nie jest informacją fałszywą.

Wielu naukowców już od kilku lat stara się zbadać i opisać negatywne zjawiska jakie towarzyszą rozwojowi internetu, a zwłaszcza rosnącej popularności mediów społecznościowych. Wnioski z tych badań nie napawają optymizmem. Po pierwsze cały czas udoskonalane są narzędzia – a więc specjalne algorytmy, które służą do tworzenia fałszywej rzeczywistoci, a po drugie przeciętny odbiorca internetu jest coraz bardziej przyzwyczajony do szybkiego przetwarzania, wręcz konsumowania informacji bez ich głębszej analizy. Tymczasem przeciwdziałanie manipulacji, zatem zdemaskowanie jej i sprawienie, by nie odniosła zamierzonego celu jest skuteczne tylko wówczas, gdy odbiorca zaangażuje swój czas i umiejętności w posługiwaniu się zasobami sieci do rzetelnej weryfikacji. Jest to jednak proces trudny, zwłaszcza w świecie, w którym w trakcie np. kilkudziesięciominutowej przejażdżki autobusem do pracy jesteśmy przyzwyczajeni do przerzucenia na ekranie swojego smartfona nawet kilkuset informacji.

Trwa wojna informacyjna

Już trzy lata temu portal wpolityce.pl opisał raport  „Computational propaganda in Poland: False Amplifiers and the Digital Public Sphere” autorstwa Robert Gorwy, absolwenta Oxford Internet Institute, stanowiącego część Uniwersytetu w Oksfordzie. Wnioski badacza były bardzo smutne – internet w Polsce jest polem walki o przekonania odbiorców i to walki, w której stosowane są najbardziej brudne chwyty. Jak mogliśmy przeczytać: „Ciekawym i niepokojącym zjawiskiem - zdaniem Gorwy - są interakcje trollingu i internetowych algorytmów. Nienawistne wpisy, które zostały usunięte przez moderatorów, są jednak zauważane przez indeksujące algorytmy i pozostawiają w internecie ślad. Jeśli wiele wpisów sugeruje, że np. „Kowalski jest gejem” - to mimo usunięcia samych wpisów nt. Kowalskiego Google wciąż wyświetla to nazwisko w określonym kontekście”.

Gorwa dotarł też do politycznego konsultanta i marketera pracującego dla dużej firmy zajmującej się wykorzystaniem fałszywych tożsamości na polskich platformach społecznościowych. W ciągu ostatnich 10 lat Firma (jak umownie nazywa ją autor raportu) stworzyła ponad 40 tysięcy unikatowych tożsamości - każdą z wieloma kontami na różnych platformach społecznościowych i portalach, unikatowym adresem IP, a nawet tożsamością. Zdjęcia profilowe wyszukuje się w Internecie i modyfikuje, aby nie rozpoznawały ich poszukujące pierwowzoru wyszukiwarki. Tak uzyskane setki tysięcy fałszywych kont wykorzystywane są do celów politycznych i komercyjnych.

Podobne doświadczenia skłoniły już trzy lata temu autora raportu do smutnej konkluzji, że wkraczamy w złoty wiek propagandy, dezinformacji i manipulacji medialnej. Czy po trzech latach już w nim jesteśmy?

 

Rób co możesz, by nie dać się fejkom

1. Korzystaj z internetu świadomie! Staraj się choć chwilę zastanowić nad tym, co właśnie przeczytałeś.

2. Sprawdź czy rzekomo sensacyjne wieści jakie zawarte są w chwytliwym tytule rzeczywiście mają odzwierciedlenie w tekście?

3. Tekst oczernia lub wyśmiewa jakąś gwiazdę estrady, polityka, sportowca czy inną osobę publiczną? Sprawdź czy autor zadał sobie trud dotarcia do tej osoby i wysłuchania jej racji? Sprawdź czy pomawiany lub obrażany już w jakiś sposób nie zareagował na ten tekst, na przykład domagając się przeprosin lub sprostowania.

4. Oglądasz filmik, na którym jakaś osoba zachowuje się w sposób dziwny lub nerwowy. Zastanów się czy obraz ten nie przedstawia jedynie wycinka jakiejś sytuacji, która trwała dłużej i być może osoba na filmie miała dobry powód na usprawiedliwienie swojego zachowania.

5. Najłatwiej obnażyć niekompetencje lub złą wolę autora wówczas, gdy zabiera się ona za opisywanie spraw, które świetnie znamy, bo jesteśmy np. fachowcami w danej dziedzinie czy byliśmy naocznymi świadkami zdarzeń. Dla dobra wspólnego nie wahajmy się wówczas dementować jako naoczni świadkowie błędnych czy rozmyślnie fałszywych informacji. Będzie to nasz mały wkład w trudnej walce o przyzwoitość w interencie.