Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

 

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

 

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

 

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

 

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

 

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

 

 

 

Close

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

 

 

 

 

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

 

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.

 

 

 

Szukaj

Partnerzy serwisu

Partnerzy serwisu

pixabay

Droga hamowania – dłuższa niż myślisz

Prędkość sama w sobie nie jest zabójcza, zabójczy jest pęd auta, dystans i czas potrzebny do zatrzymania samochodu. Co oczywiste, im szybciej jedziemy, tym dłuższy dystans jest nam potrzebny do zatrzymania. Wraz ze wzrostem prędkości znacznie wydłuża się też dystans jaki auto pokona zanim kierowca zareaguje i wciśnie pedał hamulca.

Im auto nowsze, tym więcej systemów czuwa nad naszym bezpieczeństwem. Wiele najnowszych samochodów rozpocznie automatyczne hamowanie w sytuacji zbliżania się do przeszkody, zanim zdąży zareagować kierowca. Niestety w Polsce takie auta wciąż stanowią zdecydowaną mniejszość na drogach. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że średni wiek aut w Polsce wynosi około 14 lat. Jednie ok. 12 procent samochodów poruszających się po naszych drogach ma mniej niż 4 lata, największy przedział – 55 procent obejmuje samochody w wieku od 11 do 20 lat. Aż 20 procent stanowią auta ponad 20-letnie. Wciąż import używanych aut do Polski jest niemal dwukrotnie wyższy niż sprzedaż nowych aut w salonach. Należy pamiętać, że parametry dotyczące drogi hamowania mogą znacznie odbiegać w przypadku pojazdów mocno zużytych, jeżdżących na starych oponach, mających defektu układu zawieszenia bądź układu hamulcowego.

Z prędkości 100 kilometrów na godzinę nowoczesny i sprawny samochód osobowy średniej klasy powinien wyhamować na dystansie około 39 metrów. Tak naprawdę jednak droga hamowania w przypadku zidentyfikowania nagłego niebezpieczeństwa przez kierowcę wyniesie prawie 70 metrów. Dlaczego? Badania dowiodły, że auto pokona jeszcze prawie 28 dodatkowych metrów zanim skupiony na drodze kierowca zdąży zareagować i wcisnąć pedał hamulca. 70 metrów to bardzo dużo, w przypadku nadmiernej prędkość – 100 km/h przed przejściem dla pieszych nie zdążymy wyhamować przed pieszym, który wejdzie na przejście, kiedy auto będzie nawet w stosunkowo sporej odległości od niego. Jeżeli sytuacja będzie miała miejsce na drodze mokrej lub np. zabrudzonej piachem – droga hamowania wydłuży się odpowiednio o kolejne 10, a nawet 25 metrów.

Na dokładne wyliczenie drogi hamowania wpływa wiele czynników, oprócz wspomnianych warunków drogowych czy stanu technicznego samochodu są to także czas reakcji kierowcy i stopień skupienia jego uwagi. Analitycy ruchu drogowego wyliczają drogę hamowania sumując takie czynniki jak: czas reakcji kierowcy na zagrożenie, czas uruchamiania hamulców i wreszcie hamowanie pojazdu z pełnym opóźnieniem. Dane, jakie można znaleźć na ten temat w Internecie i prasie fachowej różnią się od siebie, na co wpływ mają różnice w wyposażeniu technicznym samochodów, ich ciężarze czy też jakości nawierzchni na jakiej były prowadzone badania. Uśredniając można jednak przyjąć, że na pełne zatrzymanie z prędkości dopuszczonej w Polsce w terenie zabudowanym, a więc 50 km/godz., potrzeba około 30 metrów. Z kolei przy najwyższej dopuszczalnej prędkości w Polsce, a więc 140 km/godz., na autostradzie droga hamowania wyniesie około 120-130 metrów i to w przypadku maksymalnie skupionego „mistrza kierownicy” kierującego w pełni sprawnym samochodem. Warto sobie uświadomić, że wspomniany dystans to kilkanaście metrów więcej niż wynosi… długość pełnowymiarowego boiska do piłki nożnej.

Ramka

Dystans pokonywany przez auto w czasie jednej sekundy

Sekunda to średni czas reakcji kierowcy na zagrożenie. Dodatkowo należy doliczyć ok. 0,3 sekundy na pełną aktywację uruchomionego przez kierowcę układu hamulcowego.

Prędkość 30 km/godz. – 8,33 metra

Prędkość 50 km/godz. – 13,89 metra

Prędkość 70 km/godz. – 19,44 metra

Prędkości 100 km/godz. – 27,78 metra

Prędkość 120 km/godz. – 33,33 metra

Prędkość 140 km/godz. – 38,89 metra

Prędkość 160 km/godz. – 44,44 metra